<3 Lue med pelsdusk – en oppskrift fra meg til deg <3

I dag er det bare to dager igjen til julaften og jeg vil gjerne gi en liten oppmerksomhet til dere som er innom bloggen min. Så her kommer en oppskrift på lue med pelsdusk.

Lue med pelsdusk

Garn: ca 2 nøster Eskimo eller Easy

Liten rundpinne nr 4.5 (når du strikker med litt mindre pinner enn anbefalt blir lua «tykkere». Hvem vil vel fryse på ørene i kulda?) 

Slik gjør du:

Legg opp 72 masker (det viktigste er at antallet er delelig med 4)

Så strikker du falsk patent slik:

Runde 1; 1vr, 3r ut pinnen

Runde 2: 2 vr, 1r,  1 vr ut pinnen

Fortsett mønsteret til ønsket lengde (jeg setter bare lua på hodet og ser når jeg vil felle av, sånn ca etter 19 cm)

På neste runde feller du slik: 2vr sammen, 1r, 1vr ut pinnen

Strikk så; 1vr, 1, r, 1vr to runder uten å felle.

Deretter strikker du de to vrange maskene i mønsteret vrangt sammen hele pinnen ut.

Strikk så to pinner vrang over vrang og rett over rett

Avslutt med å strikke to og to masker rett sammen, Trekk tråden gjennom alle maskene du har igjen og fest godt. Sy på pelsdusk eller egenprodusert dusk.

Lue med pelsdusk

Det er noe med denne lua som er veldig smart. Dusken er festet til lua med en trykknapp, da kan du vaske lua så mye du vil uten at dusken blir ødelagt. Veldig lurt synes jeg i hvertfall:)

Lue med pelsdusk

Jeg håper lua vil falle i smak, det har raskt blitt min favoritt lue. Jeg har strikket den litt stor for å begrense luesveisen noe:) Varm og god er den også – den har holdt hodet mitt varmt i -21.

Hvis du strikker den så hadde jeg blitt VELDIG glad for å få lov til å se resultatet.

Ønsker alle som er innom og  leser bloggen min en riktig god jul og et godt nytt år!

Juleklem fra Frk.Hanssen

Stikkord: ,

11 kommentar to “<3 Lue med pelsdusk – en oppskrift fra meg til deg <3”

  1. Regine Says:

    utrolig flott lue….
    Kanskje t.o.m jeg kan prøve meg :-)))

  2. frkhanssen Says:

    Ja, det er det bare å gjøre, den strikkes i en fei:)
    Takk for hyggelig kommentar! Hvis du sliter litt med å strikke etter oppskriften så må du bare si ifra – det er en grunn til at jeg som oftest følger oppskrifter og ikke lager dem selv.. hihi
    LYKKE TIL!

  3. Marie Says:

    Hei ! Jeg lager faktisk en nesten lik lue. Jeg hsr tatt 4 rette og 4 vrange annenhver. Men nå har jeg tenkt til å felle av , men aner ikke hvordan ! Hjeeelp ? 🙂

  4. frkhanssen Says:

    Jeg har også laget noen luer med rett/vrang mønster. Det du må finne ut av er hvordan «mønster» du vil avslutte med. altså om du vil minske den rette raden eller den vrange. Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt å begynne å felle de vrange maskene, ved å strikke de to første vrange maskene vrang sammen, slik at du får 4 r og 3 vr. neste runde feller du igjen.

    Litt vanskelig å forklare når jeg ikke ser det foran meg:)
    Jeg lurer på om jeg har sett en sånn lue på garnstudio, muligens bedre forklaringer der, dersom du leter litt.
    Lykke til:)

  5. Marthe Says:

    Hei! Fin lue! Lurte bare på hvor du har fått tak i sånne dusker?

  6. frkhanssen Says:

    Tusen takk, Marthe. Jeg har kjøpt duskene på Ulla i Drammen og Rett og Vrang på Sandvika Storsenter. Det er ikke så lett å få tak i dem alltid, men det er bare å gå innom og høre. Har prøvd å finne dusker på nett, men foreløpig uten hell. Lykke til:)

  7. ingvild Says:

    Denne ideen var kjempegod 🙂

  8. Kristine Says:

    Fin lue 🙂 skal sy dusk på en lignende,men er ikke så god på å sy..Hvordan syr du knappen på pelsdusken? Sikkert vanskelig å svare på 😛

    • frkhanssen Says:

      Oj, det er ikke så lett å forklare. Kan ikke gi deg så mye bedre råd enn at nål og tråd skal inn og ut:) kanskje det finnes en video med beskrivelse hvis du googler? Det kan være litt vanskelig å få nålen inn i midten av dusken, slik at det blir pent. På noen dusker er det lettest med skinnål. Jeg har kjøpt pelsdusker med ferdig montert knapp på. Det er veldig kjekt. Kanskje det kan være lettere å lime trykknappen på dusken? Beklager dårlig svar, men håper du får det til😉

  9. Bjørn Hofstad Says:

    Jeg har begynt på lua nå. Har strikket mange luer, men første jeg prøver etter oppskrift. Bruker Sandnes Garn – Easy. Tykt og godt, med pinnetykkelse 5. Fort går det ikke, men tett og godt blir det. Det er tross alt kaldt i Harstad. 😉

    • frkhanssen Says:

      Så gøy at noen vil strikke lua! Jeg pleier heller ikke å følge oppskrift. Det har resultert i en del luer med rart passform😉 Håper lua holder ørene varme oppe i Harstad, Bjørn.

Legg igjen en kommentar

